torsdag 12 juni 2014

FÖRBEREDELSER



Inför kursen i grannlåtsbroderi på Forsa folkhögskola har jag gjort ett par nya grejer som inspiration. Det gick i ett nafs och måste bero på att det är så himla kul att göra den här sortens broderier.


Det "rätta" sättet att sy applikation (särskilt om man använder tyger som fransar sig) är att sy raka stygn vinkelrätt mot kanten. Man behöver egentligen inte sy dem särskilt tätt, det håller ändå. Men eftersom jag är så förtjust i små, täta tråckelstygn sydde jag fast blombladen på det sättet. Funkar fint om man använder kläde eller liknande.



Jag ritade upp modellen från mitt mobilfodral i läder, men det blev lite stort för att ha telefonen i. Fast jag hade ändå en tanke att den skulle bli som en såndär plånbok man har om halsen när man är på resa, efter att ha sett en bild på en fin sån på nätet (som jag tyvärr inte hittar nu). Jag sydde iaf ihop fodralet på maskin och dolde sedan sömmen med ett mönstrat band som syddes fast för hand. Återigen: små, täta tråckelstygn...


Efter midsommar åker jag alltså till Hälsingland. Man kan fortfarande anmäla sig på kursen i Linköping några dagar till (16/6). Men jag har funderat på en sak till: efter att ha fått en del mejl med önskemål om kurser i Stockholm och eftersom ett samarbete med SV här inte ser ut att bli av förrän i vår, tänkte jag testa att ordna en kurs på egen hand. Den blir i vår ateljé i Årsta 20-21/9 och eftersom lokalen inte är så stor är antalet platser begränsat. Först till kvarn osv. Temat blir Brodera på kläder, så det blir lite påsöm, lite applikation, kanske någon landskapssöm... vad ni vill. Pris 900 kr, kaffe ingår men lunch får man ta med själv. Mejla din intresseanmäla till info@karinholmberg.se senast 31/8.

7 kommentarer:

Ulla sa...

Mycket fint helgprojekt.Gillar också de små fina råden du ger angående broderiet.

Iréne JB sa...

Fin! Jag gjorde mej en "plånbok" att ha runt halsen förra året. Den är inte stor, det går precis i ett körkort och ett betalkort plus någon sedel. Mycket praktisk att ha när man inte har fickor och mycket snyggare än en sådan där påse man köper när man ska utomlands. Blir sugen på att sy fler nu när jag sett din fina.

Gunilla sa...

Å så fin o härligt gul!
Glad att jag kommer att få se den i verkligheten. Ska nämligen till Forsa på Grannlåtskursen. Funderar för fullt på vad jag vill göra och vilket material som ska packas ned.
Vi ses!

Karin sa...

Härligt Gunilla! Då ses vi om drygt en vecka.

KataM sa...

Åh, viken fin väska! Din blogg gör mig så broderisugen.

Monkan sa...

Jättefint, härlig inspiration.

Mãos e manias sa...

Beautiful work! Love it!