fredag 1 november 2013

LÄSKIGT FINT SMYCKE


Såhär i allhelgonatider passar det väl bra med ett läskigt fladdermushalsband, tycker ni inte? Jag fick se den här bilden på Instagram, som Marit lagt upp, inspirerad av katthalsbandet som finns med i Små och stora broderier. Marit berättar:

Det hela började för ett år sedan då minsta dottern, då 5 år, ritade en underbar fladdermusteckning som farfar fick i farsdagspresent. Jag var tvungen att ta en kopia på teckningen innan hon gav bort den. Givetvis hade jag innan dess lagt huvudet på sned och frågat om inte mamma kunde få teckningen istället - ack nej!

Under sin sista termin på textillärarutbildningen hade de en kurs i broderi, och tillsammans med makens gamla guldkedja blev det ett halsband av dotterns broderi. Jag tycker det blev fantastiskt fint! Barnteckningar är verkligen perfekta att göra broderier av. Tack Marit för bilden och berättelsen.

2 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Underbart halsband! Längtar tills mina brorsbarn blir stora nog att rita lite mer föreställande saker som man kan översätta till broderi!.

Emileitha/Tarja sa...

Vilken underbar ide. Har redan barnbarnens teckningar att använda.