fredag 22 november 2013

I POSTEN

Jag har fått sådan fin post den här veckan!


Anna på Dala Floda hemslöjd skickade mig nytrycket på boken om påsöm (tidigare utgiven av Dalarnas museum). Jag hade otroligt stor användning av den här boken när jag höll på med mitt examensarbete. Iofs är många av bilderna svartvita, men det finns jättebra beskrivningar av mönster och komposition, samt riktigt häftiga fotografier på dalkullor och masar i påsömsbroderade kläder.
För att köpa ett ex av boken: hör av er till Dala Floda hemslöjd.

 

Jag fick också hem den här fina märkboken, från Mette som hittat den på loppis. Hon undrade om jag hade för många märkböcker redan, men kan man ha det? Särskilt när de har såhär tjusiga framsidor.



Stiliga stygnbeskrivningar.


Det var med en del korsstygnsmönster också, som det här med Lillan och en fågel. sött! Jag gillar också tekannan eller soppterrinen eller vad det nu ska föreställa därunder.


Det här undrar jag hur man syr? Är det någon slags klysöm eller varför är det "hål" i stygnen?


Till sist det här kastanjemönstret som bara var så fint! Nånting måste jag brodera det på, nån gång.
Återigen, tack så mycket både Mette och Anna!


4 kommentarer:

ylva sa...

Tack för tipset , Dala-Floda hemslöjd kommer nog få en förfrågan

Anonym sa...

Hej! Jag var inne i Hemslöjden i Stockholm och såg att man kunde köpa dina fina yllebroderier i sykit på rött ylletyg. Kan man köpa dessa kit online? mvh Anna

Anonym sa...

Hej,
vill tacka för en fin blogg! Alltid lika inspirerande och trevlig. Angående märkböcker och dylikt vill jag bara tipsa om att Project Gutenberg har en del böcker om broderi och textilhantverk av det äldre slaget som man kan ladda ner gratis. Sök på "Crafts" så dyker det upp en massa spännande. Vad sägs om "English Embroidered Bookbindings by Cyril James Humphries Davenport" eller "Jacobean Embroidery by Ada Wentworth Fitzwilliam and A. F. Morris Hands"? Hur spännande som helst./Sandra

Karin sa...

Tack Sandra, vilket bra tips!