torsdag 17 oktober 2013

RE RAG RUG PÅ FÄRGFABRIKEN


Igår var det vernissage för Katarina Evans och Katarina Brieditis mattprojekt Re Rag Rug (som jag skrivit om tidigare) på Färgfabriken. Har ni möjlighet att ta er till Stockholm innan den 27/10 så gör det för guds skull! Bilderna på mattorna är fina, men det är inte samma grej som att se dem på riktigt. Jag trodde av någon anledning att de skulle hänga på väggen, men såklart låg de på golvet, så som mattor ska göra.
Mattan ovan, gjord av ihopsydda lager av ylletröjor, och den under, flätad och inspirerad av japansk ikat (katsuri) är mina favoriter. Jag skulle vilja ha båda och jag skulle vilja göra sådana mattor själv, och det är väl ett bra betyg?



Utställningen var dessutom roligt och finurligt presenterad. Som den här patentstickade mattan av trikåtrasor som var upprullad på en stor rulle.


I bakgrunden skymtar de fantastiska kvinnorna bakom projektet. Det ska bli väldigt spännande att se hur det utvecklas och om några mattor kommer i produktion?

1 kommentar:

Unknown sa...

Really nice ones...love the colours