torsdag 15 november 2012

JULPYSSEL


I tisdags hade vi julpyssel i H:s ateljé. Det gjordes smycken, uppdaterade bonader, ståltrådshängare, stickades sockor osv. Jag satsade på julkort med korsstygn (en slags fortsättning på förra årets kort). Det blir liksom alltid bra med röda korsstygn.



För mer inspiration kan man kolla i senaste numret av Lantlivs julpysselbilaga. Det finns bland annat sjukt fina vikta pappersgirlanger med där. Och paketinslagning, vilket är höjdpunkten på julen och en stor anledning att jag inte vill välja bort julklappar.
I tidningen finns även med två beskrivningar från min senaste bok! Det är morgonrocken med engelska hål och den sydda anteckningsboken. Det är nåt med julen som alltid får mig att vilja sy i papper, verkar det som. Tack Lantliv, det är väldigt kul att få vara med på ett hörn!


Om man känner sig extra pysselsugen nu när julen börjar närma sig tycker jag verkligen att man ska vara med i Prylutmaningen. Jag fick ett mejl från Johanna, som har bloggen, och det låter som en utmärkt idé: gör egna gåvor istället för att hetsa runt i affärerna, och få dessutom nåt handgjort som nån annan har gjort! Senast den 25/11 ska det vara inskickat om man vill vara med.

With Christmas "just" around the corner, it's time to start crafting. We had a craft evening the other day at a friend's studio and made things like bracelets, wire hooks, knitted socks and Christmas cards. For more diy inspiration you can check out the latest copy of Lantliv magazine (= Country Living magazine), where I'm featured on a spread - yay! I show you how to make a linen bathrobe and a small, handstitched notebook.

3 kommentarer:

KKvinneblogger sa...

Mye fint og inspirerende!
Jeg har en liten gi-bort på bloggen min nå. Velkommen til å delta :)

Em sa...

Snubblade in här av en händelse och blev väldans sugen på att brodera korsstygn på årets julkort. Har du några tips och trix som du kan dela med dig av? Papperstyp? Bra mönster? Hur gör man alla hålen så det inte blir snett?

Karin sa...

Vad kul att du vill brodera! Jag brukar använda akvarellpapper eller skyltkartong, dvs lite stadigare papper. Mönster kan du hitta på nätet eller i märkböcker på loppis (eller rita själv) och lättast är att först rita upp det på rutpapper (eller millimeterpapper för mindre mönster) och sedan lägga mönstret ovanpå det tjockare pappret och sticka igenom alltihop med en nål. Dvs du gör hålen först och broderar sen. Kolla på mönstret när du syr så att det blir rätt. Lycka till!