tisdag 19 juni 2012

HELGBRODERI I HÄLSINGLAND

Eller rättare sagt i Järvsö eller mer precist här, på Karlsgården.



Det var tolv otroligt duktiga brodöser med, som gick loss på allt möjligt: tyg, kläder, skor och väskor.







Stämningen var god och deltagarnas ålder varierade från ungefär 8 till 70, vilket var väldigt kul.


Det hann bli några halvfärdiga alster och en massa provlappar, som jag förberett och som sen broderades efter eget huvud. Tror det bara var en som broderade i de färger man "ska"! Delar av det som broderades kommer vara med på sommarens utställning på Karlsgården. Det är verkligen värt en utflykt!


Det här skulle bli fickan till ett par byxor. Supersnyggt!


Början till en söt liten väska. Notera tofsarna klippt av band i olika längd.




Här växte mönstret ut åt alla håll och kanter... visst blev det fint?


Det fanns massor av järvsösömsinspiration överallt. T o m på rummet där jag sov, i form av en jättefin pappersservett.


Nya broderier efter gamla mönster och lite mer blekta orginal. De nya har sytts med rött och rosa garn blandat.



Vissa broderier var riktigt gamla och nötta, men fortfarande underbara.



Den här lilla bågen var bedårande! Det mönstret måste jag komma ihåg att brodera nån gång.
Sen så fanns det såklart en massa annan inspiration på gården


som en målad dörr, som jag såg först när jag la in bilden i datorn att det ju ser ut som ett ansikte!



Jättefina målade kistor och tak




Charmigt mangelbräde och lapptäcke



Sånna här fina flätade mattor låg lite här och var. Bra att använda överblivna mattrasor till!
Sist men inte minst några bilder från miljön runt gården. Man blir ju nästan chockad av hur vackert Hälsingland är. Det regnade nästan hela lördan men det var bara vackert med dimman över bergen där. Den som vill se mer bilder kan kolla på Pysselfarmors och Stickgretas bloggar, som båda var med och dessutom höll mig sällskap med vin och broderi på lördagskvällen. Tack till alla som kom och broderade!



Nyfikna får.




 



This weekend I had a workshop in Järvsö, a very beautiful place in Hälsingland. We made mostly Järvsö stitch, a typical form of satin stitch found mainly on bed linen. As you can see, the place was full of folklore inspiration. And some sheep.

8 kommentarer:

Ulla sa...

Fantastiska bilder av helt underbara broderier och byggnader,Vilken helg.

Pysselfarmor sa...

Tack för en mycket trevlig kurshelg! Jag har nog inte landat ännu efter alla inspirationsintryck och vackra omgivningar.

Skarvtjärns Greta sa...

Tack och tack för en fantastisk helg och för alla fina bilder här. Underbart

Anonym sa...

Tack för fina bilder! Helt förälsklad i den med trasmatt-vävda sängoverkasten, broderade kuddarna och sängkappan...

SandKatten sa...

Kul att se och jättefina bilder. Måste helt klart förbi Karlsgården och titta på era alster.

Karin sa...

tack! jag som inte ens hade bra-kameran med... men vackra motiv fotograferar väl sig självt.
och ja visst är sängen fantastisk!? den användes såklart inte, men jag blev grymt sugen på att brodera på alla mina vita örngott hemma :)

jenni sa...

WOW <3

Rosa sa...

Sikke dejlige fotos fra et skønt sted i Sverige. Og
hvilke skønne broderier!
Sådant et kursus kunne jeg tænke mig!
Jeg blev lidt nysgerrig på broderirammen som du viser - er den lavet i metal og kan du evt. fortælle mig hvor jeg kan få fat i sådan en?

Mange hilsner fra Danmark :-)