måndag 6 februari 2012

APROPÅ VAXDUK


Jag hade lite fler stuvbitar av vaxduk hemma, som dök upp när jag sydde haklappen. Så det blev en necessär också. Vaxduk är ju fint och praktiskt och sådär, men jag tyckte att det var lite svårt att sy i den allra glansigaste sorten. Finns det nåt smart knep kanske för att pressarfoten ska glida lättare? Eller måste man sy alla sömmar från avigan? Jag är rätt sugen på en vaxdukskasse a lá Fröken Textil annars.


Foder med IKEA:s fågelblomtyg!
Sen så är det det här med dragkedjor. Jag har ingen dragkedjspressarfot (tror jag... har inte letat överdrivet noga), så jag syr alltid på dragkedjorna för hand. Tycker att det är lättare att få det jämnt och så kan man bara vika tyget dubbelt istället för att sy en bottensöm. Men det känns ändå som om det är lite... fusk? Är det nån som har nån supersmidig teknik för att sy i dragkedjor? Så kanske jag får leta fram den där pressarfoten ändå...



Träkulor är fint. Prickar är också fint, som på den här resväskan.

I found some more oilcloth pieces when I did the bib the other day. These were turned into a small zip bag. I just think it's so difficult to stitch the zip in with the sewing machine so I always do it by hand. Anyone got some smart tips for the machine instead? Polka dots are so pretty, like on this diy suitcase from Oh So Lovely Vintage.

10 kommentarer:

Lillemor Elfgren sa...

Har något vagt minne att det finns speciell teflonfilm att köpa till pressarfötter, alternativt pressarfot som redan har det. Kanske värt att kolla upp?

Maja sa...

Hej, Karin!

Man kan lägga lite smörpapper emellan, när man syr. Då fungerar matningen bättre! Sedan river man bara loss pappret från sömmen...

Fin väska, förresten!

Hälsar Maja

HöstHäxa sa...

Finns två saker du skulle kunna göra för underlätta sömnnaden i vaxduken.

1. Köpa en pressarfot med teflon, finns till de flesta symaskiner

2. finns inte teflon så kan du köpa maskeringstejp (på en bygghandel som är gjord för när man målar, köp INTE frystejp för klistret fastnar på pressarfoten).

Jag har kört med maskeringstejpen men även provat teflon.

Du kan även tjepa med maskeringstejpen på själva vaxduken också, kan dock bli lite pill att tabort efter du sytt.

Mvh Jenny

Karin sa...

tack, bra tips! ska prova det.
Maja: tröjan är på väg!

Malin sa...

Jättesnygg!

sticka går ju sa...

Vanlig Scotch-tejp av den där dyra sorten som luktar gott och har grön förpackning kan man sätta på undersidan av pressarfoten, det funkar. En teflonfot till min maskin skulle kosta många hundra...

Jag har försökt tejpa i stället för att nåla och det har inte funkat alls, massa kladdiga tejprester som inte går att pilla bort även om man har en ängels tålamod.

Jag tycker det verkar lyxigt och kvalité att sy i blixtlås för hand, kan du inte fortsätta med det om du gitter? Fusk är det verkligen inte - tvärtom!

miss w sa...

Såg på en tut på Youtube att det finns textil klister på tub som hjälp när man syr dragkedjor! Ska definitivt inhandlas för test.

Tyg och otyg sa...

Jag brukar sy i blixtlåsen med vanliga pressarfoten, mest för att jag inte ids byta. Funkar bra det också. När det gäller vaxduk har jag tyvärr inget tips, för det har jag aldrig sytt i.

Stickan sa...

Ett litet tipps med dragkedjan är att du syr på den innan du syr ihop delarna med varandra, sy med vanlig pressarfot, öppen dragkedja. När du sytt halva kedjan, drar du ihop den så hänget kommer förbi p.foten, sy färdigt o fäst. O så samma på andra delen.

-Pia.

Karin sa...

oh ja, låter som det smartaste sättet! det ska jag prova.