tisdag 17 januari 2012

ROADTRIP

I helgen tog vi en tur till Skåne och Småland för att hälsa på lite släkt och vänner. På väg till Lund stannade vi till i Landskrona för att gå på Hemslöjden där.


En väldigt fin och inspirerande butik, som jag inte kom ihåg att ta nån bild i. Så åk dit om ni får möjlighet! Det var schysta omgivningar också, affären ligger inne i Citadellet, som varit både fästning och fängelse genom åren.



Här försökte vi fånga vallgraven på bild, men ser mest ut som två nördiga turister. Oh well.


Hemslöjden i Landskrona är något av ett broderimecka, och såklart mest för skånskt yllebroderi. Men när det finns sådär mycket att titta på (både vad gäller material och färdiga alster) och när man dessutom har en tid att passa i Lund, så blir det lite panikshopping. Dessutom borde jag hålla i slantarna nu, inför nästa veckas Londonresa. Så det blev bara lite Fyrisgarn i en fin blålila nyans och ett band med gula rosor. I Lund hittade jag dessutom en såndär nåldyna med kinadockor runtom. De brukar vara större, men jag tänkte att det kan vara bra med en liten modell också. Funderar på att sy fast ett gummiband så att man kan ha den runt armen när man syr nåt på maskin som har en massa nålar i sig. Något jag snappade upp på Project Runway, som jag kollar på varje dag nu när jag har tillgång till tv.


My boyfriend and I took a trip to Skåne and Småland this weekend. First we visited the handicraft shop in Landskrona. They have so many gorgeous embroideries there, as well as good quality craft material, so I ended up not buying much at all. Just some yarn and a piece of ribbon. Later on in Lund I found the small needlecushion with the cute chinamen.

Inga kommentarer: