söndag 4 september 2011

LIN


Sent omsider kommer del tre i serien "broderigarner jag använder". De tidigare kan ni läsa här och här.
När det kommer till lin använder jag i princip bara två sorter: lin av tjocklek 16/2 (antingen Klippans broderilin eller i form av effsingar från vävning, vilket är samma sak) eller knyppelgarn. Det finns ju som bekant i en massa olika grovlekar, jag har nåt mellantjockt. Det beror såklart på vad man ska sy vad man väljer.

Jag broderar inte sådär jätteofta med lin, vilket är lite konstigt. Lingarn har en väldigt charmig spretighet, det lägger sig inte lika ordentligt som bomull. Samtidigt har det en underbar vacker glans. Det passar väldigt bra att göra kedjestygn med lingarn, eller bara lägga in det som små glansiga detaljer i ett yllebroderi.



Knyppelgarn sydde jag en hel del med förut, gjorde vitbroderier av svartsticksmönster, med dubbelsidig plattsöm. Det är också starkt och bra när man syr hålsöm.



Sen är det fint bara att ha framme, i trassliga härvor. Det lilla blombroderiet är inspirerat av den här duken som jag sydde upp till jobbet förra året. Hade helt glömt bort att jag ritade av mönstret på en liten tygbit då! Sen dök det upp igen när jag letade efter nåt annat.

5 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Vilka jättefina broderier! Nu blev jag inspirerad må jag säga!

Sara Lundgren sa...

Dina vitbroderier är väldigt vackra! Måste testa det uttrycket någon gång. Jag broderar mycket med lingarn, har ett ganska stort lager som fyndats på diverse loppisar. Tycker det blir väldigt vackert med linbroderi men tråden har en tendens att bli sliten och luddig ganska fort. Jag undrar om du brukar vaxa tråden när du broderar med lin, när jag handsyr med lintråd använder jag alltid bivax men kan man använda sig av det även när man broderar för att få en mer hållbar tråd eller blir det fult? Vet du om det har använts historiskt?
Tack för en MYCKET läsvärd blogg, ser fram emot nästa bok!
/Sara Lundgren.

Karin sa...

hm, nej jag kan inte minnas att den slits ovanligt mycket, så jag har aldrig provat att vaxa. men vad kan det bero på tro? kvaliteten på garn? har du lagom stor nål? det är ju den som ska göra hål i tyget, inte garnet, då slits det mindre. sen bör man inte ta för långa bitar åt gången att sy med, men det vet du säkert redan. kanske slits tråden olika mycket beroende på vad man syr i också. jag broderar ju mest på linne eller bomullstyg, ganska "snälla" material.

kul att du gillar bloggen! :)

Mette sa...

Kære Karin. Jeg har lige været på ferie i Stockholm, hvor jeg fandt din bog i en boghandel. Bogen er skøn, og dine broderier smukke! Nu kan ærgre mig over, at jeg ikke fik købt bogen med hjem. Jeg glæder mig til at følge din blog.

Anonym sa...

Färgerna! De blir så glansigt fina med lin. Jag längtar tills du kommer till Nääs.