söndag 27 februari 2011

SKIFTNINGAR


Jag har tänkt ett bra tag nu att jag ska visa hur man syr schattersöm, och nu satte jag igång med ett litet broderi där den tekniken passade. Återigen ett färdiguppritat mönster som jag fått nånstans ifrån, minns inte var, jobbet kanske? Jag fyllde i det med lingarn 16/2 i olika blåa nyanser.

Schattersöm (eller schattérsöm, man kan se båda stavningarna) är en "utfyllande prydnadssöm, liknande plattsöm men med omväxlande långa och korta stygn, vilket gör färgövergångarna på garnytan mjukare och bildar naturlika skiftningar, schatteringar, i blommotiv m.m.", enligt NE.
Och man använder det just för att fylla en större yta med stygn och för att få fram färgskiftningar i broderiet. Man kan sy med hur många olika färger man vill. Här har jag begränsat mig till två.


Sy såhär: bestäm hur stor del av blomman du vill ha i den första färgen. Jag försöker täcka ungefär en tredjedel (för som alltid, ju längre stygn desto svajigare broderi). Sy omväxlande korta och långa stygn i ensidig plattsöm, tills det täcker linnet.


Välj en ny färg.



Sy med nästa färg på samma sätt, också ungefär en tredjedel av blommans höjd. Jag tycker att det blir fint att "gå ner" litegrann i föregående rad, så att färgerna överlappar varandra en aning.
Försök lägga stygnen så att de följer blommans form, det ser mest naturtroget ut.


Här kan man byta färg igen, eller fortsätta med samma. Sy så att blomformen fylls helt.


Så lätt var det! Men glöm inte att ta en fikapaus också, kanske med torkade tranbär och de mumsiga frökakorna från Söta saker. Placeras bäst på soffkarmen, så att man kan fortsätta brodera mellan tuggorna.


Trevlig söndag!

5 kommentarer:

4U2 sa...

Det blir riktigt fint det där, bra tips!

Caroline sa...

Det var en välbehövlig instruktion, tack för den =)

Kerstin sa...

Tack för att du visade detta. Jag har haft svårt att få till det, att få det snyggt. Jag gissar att jag broderar för lite för att få till de rätta "knycken". Mina stygn blir så tveksamma och darriga. Det sitter i att man "ska" brodera på "rätt" sätt.Jag ska brodera lite oftare (för jag vill ju det) och med kortare stygn. Tack.

Det växer sa...

Nu är kedjebroderiet på väg till dig. Eller rättare sagt, jag tror att det är till dig i alla fall. Bild finns hos mig.

Karin sa...

sweet! jag är jädrigt pepp på att få bidra!