fredag 2 juli 2010

LITE ANNAT



Jag har semester den här veckan. Eller, jag är inte på jobbet, även om jag jobbar hemifrån med allt det andra som ska hinnas med (läs: sy ryan). Som frilansande textilare får man va lite flexibel vad gäller arbetstider, antar jag.

Men jag tar lite ledigt från det också, såklart. Igår var jag i Uppsala och hälsade på en kompis. Tågresan fram och tillbaka (ca 40 min i varje riktning) var precis lagom för att virka ett underlägg till tekannan. Tygtrasor (rester från tiden då jag faktiskt vävde själv, inte bara visade andra hur man gör) är perfekt att använda till underlägg och grytlappar: stadigt och värmetåligt.

Mönstret är ungefär såhär: virka 6 luftmaskor och fäst ihop till en ring med en smygmaska. Virka 12 stolpar i ringen. Avsluta varje varv med en smygmaska och börja varje nytt med två luftmaskor. Virka nästa varv med två stolpar i varje stolpe. Följande varv en stolpe, två stolpar, en stolpe osv. Fortsätt tills underlägget är tillräckligt stort.
Som avslutning virkade jag 3 luftmaskor, hoppade över en maska och fäste med en smygmaska. Det blev som en liten spetskant. Ta av garnet och fäst ordentligt.


Det var sommarfint i Uppsala.



Särskilt vid Fyrisån med en kula polkaglass och en kula hallonsorbet. Och några änder.

Inga kommentarer: