tisdag 1 juni 2010

KLOSTERARBETE

Ibland tar jag på mig beställningsjobb som jag verkligen förstår att folk vill lämna bort och få nån annan att göra. Det kan vara monogram på handdukar eller detaljsömnad till folkdräkter. I det här fallet är det en 100-årig dopklänning i så tunn bomullsbatist att man tror att den ska gå sönder bara man tittar på den.





Det är egentligen inte min typ av broderi (dvs jag blir inte helt nöjd), men med lite hjälp av den här fina boken som S gav mig går det ändå hyfsat att sy klumpsöm. Man syr först täta förstygn i konturen och sedan täta kaststygn över.



Boken är galet pedagogisk, med en lite lagom förnumstig ton. Broderierna som visas är elevarbeten från Seminariet för huslig utbildning i Stockholm - bara en sån sak!

Så det är väl bara att öva, öva, öva...

Inga kommentarer: